Min uppsats tyckte den var ganska så bra (A)..
tage
n från google också fast gjort om den lite bara så ni vet.
den är faktiskt ganska så bra =)...
1955 i Padua, Italien föddes en gosse i en jordbrukarfamilj. Han hette Renzo Rosso. Denne pojke skulle sedermera grunda företagsgruppen Genesis Group som ligger bakom märket Diesel men även andra märken såsom Goldie och Replay. Under sin studietid studerade Renzo industriella textilier. Att han blev en smart affärsman bevisas också i hans val av Diesel som namn på ett av företagets märken. Det uttalas nämligen likadant på alla språk.
Trots att Diesel kläder till en början inte var en ekonomisk succe så insåg Rosso att han skulle skaffa sig ensamrättigheterna 1985.
Han var även trots sin avsaknad av formell utbildning inom marknadsföring såpass fräck att han öppnade en affär i New York mittemot Levi's. Detta gav honom den uppmärksamhet han behövde.
Diesel kläder och deras jeans framförallt såg nötta ut och detta var ju minst sagt en ny och annorlunda grej i branschen.
Huvudkontoret för Diesel ligger i lugna och lilla staden Molvena i Italien. Miljön är inspirerande för Rosso och hans val av plats är ett bevis på hans förmåga att gå emot strömmen och göra val som inte alltid är dom självklara valen.
Gå sin egen väg temat återkommer även i företagets marknadsföring då dom använder humor och satir flitigt i sina reklamfilmer. Reklamen har blivit lika populär som jeansen.
Denim jeans är kronan på verket inom diesel kläder och den produkt som gett märket dess anseende. Företaget har dock en växande kollektion av både män och damkläder och även barn. På utveckling- och designavdelningen är man oerhört kreativ och kommer varje år ut med otaliga varianter på olika plagg. Även variationer på samma plagg.
Framtiden är en otrampad stig och ingen vet riktigt vart Rossos kreativa idéer kommer att ta företaget. En sak är dock säker och det är att miljontals befintliga kunder kommer se till att diesel kläder kommer finnas lång tid framöver.
de värsta va att ja orkade läsa ..